Vår kår består av ca 40 medlemmar och vi bedriver vår verksamhet i och ute kring vår scoutstuga Björkstugan i Dösjebro.

• Scoutkåren startade i februari 1957 med lokal i prästgården i V. Karaby.
  • Några år därefter hade kåren också verksamhet i Häljarp med egen scoutstuga.
  • Under ca 5 år i slutet av 70-talet hade vi verksamheten i Folkets Hus i Dösjebro samt i V. Karaby gamla skola.
  • Under sommaren 1980 påbörjades bygget av vår scoutstuga, i Dösjebro, och som stod klar i januari 1981. Den byggdes med hjälp av föräldrar och olika ekonomiska bidrag från stiftelser och fonder, bla. Allmänna  Arvsfonden och Sparbankernas fonder.
  • 2004 påbyggdes ovanvåning för att kunna samla kårens material som tält mm.
  • Hösten 2016 ökade antalet Spårare-scouter rejält tack vare en bra rekrytering, och denna ökning har fortsatt hösten 2017 resp. 2018 också, vilket är mycket glädjande.
  • Dösjebro scoutkår har sedan scoutkåren bildades 1957, arrangerat eller deltagit på olika sommarläger årligen även med få deltagare några år.
  • Under hösten 2021 fick vi välkomna bidrag och sponsring från välvillig förälder, som gjorde att vi kunde skicka in bygglovsansökan för vindskydd runt eldringen vid scoutstugan. På våren startade vi upp bygget och har nu ett ändamålsenligt vindskydd som kommer att påverka stort vår utomhus-verksamhet framöver.